Help, ik heb een klacht
Bent u ontevreden over de bejegening, behandeling of rekening van uw tandarts? Dit is wat u eraan kunt doen.
1 Praat met uw tandarts
Vraag om een verhelderend gesprek met uw tandarts. Meestal lost dit al veel op. U kunt aangeven wat u onduidelijk vindt of wat u dwars zit. De tandarts kan nog eens uitleggen waarom hij of zij iets op een bepaalde manier heeft gedaan. Bovendien is het voor de tandarts belangrijk te weten, dat u een probleem heeft. U kunt dan samen zoeken naar een oplossing.
2 Vraag advies van het Tandheeldkundig Informatie Punt
Als u er samen niet uitkomt of u wilt uw klacht met een onafhankelijke partij bespreken, kunt u informatie inwinnen bij het
Tandheelkundig Informatie Punt (TIP)
Het TIP is opgericht door de KNMT. De TIP-medewerker kan met u meedenken hoe u het beste met uw tandarts in gesprek kunt gaan en geeft u hiervoor tips en handvatten.
3 Dien een klacht in
Komt u er alsnog niet uit? Dan kunt u een klacht indienen.
Let op: u kunt alleen van het KNMT formulier gebruikmaken als uw zorgaanbieder/tandarts bij de KNMT-klachtenservice is aangesloten.
Nadat u een klacht heeft ingediend, neemt een klachtenfunctionaris contact met u en de zorgaanbieder/tandarts op om te bemiddelen.
Als uw klacht niet wordt opgelost met de hulp van de klachtenfunctionaris, dan kunt u uw klacht nog laten beoordelen door de Geschilleninstantie Mondzorg. Deze doet een bindende uitspraak over de klacht.
4 Privacy
De KNMT streeft ernaar om uw privacy zo goed mogelijk te waarborgen en zal vertrouwelijk omgaan met de informatie die u bij ons aanlevert. Bij de verwerking van persoonsgegevens nemen wij de geldende wet- en regelgeving op het gebied van privacy in acht. In de privacyverklaring (pdf) informeren wij u over de wijze waarop wij met uw gegevens omgaan.
Kosten
Aan de bemiddeling zijn geen kosten verbonden. Dat geldt ook voor de klachtbehandeling.